11 dossiers voor landbouwschade in Duffel.

Door Sofie Joosen op 29 augustus 2016, over deze onderwerpen: Duffel, Landbouw

Eind mei en begin juni werd Vlaanderen getroffen door hevige regenval, windstoten en hagelbuien. Aan land- en tuinbouwers werd gevraagd om eventuele schade aan teelten zo snel mogelijk door te geven. De gemeente Duffel stelde in totaal 11 schadedossiers op.

Wanneer door overmacht zoals onweer, hagelslag, overstroming, vorst of een langdurige periode van slecht weer, aan de land- en ‪‎tuinbouwteelten in open lucht of onder glas, schade wordt aangericht, moet dit aangegeven worden aan de Duffelse landbouwcommissie. De schade moet van die aard zijn dat ze de bedrijfsinkomsten van de landbouwers en tuinbouwers in aanzienlijke mate kan verminderen. Van de vaststelling door de landbouwcommissie wordt een proces-verbaal opgemaakt.

‘De gemeente Duffel heeft 11 dossiers opgesteld voor landbouwers die schade hebben geleden door de hevige regenval van de voorbije maanden. Akkerbouwers zagen hun teelten deels verloren gaan door de te natte velden. Die worden nu overgemaakt aan de Vlaamse overheid.’ zegt Sofie Joosen, schepen van land- en tuinbouw.

Hoe waardevol vond je dit artikel?