Duidelijkheid nodig over distelbestrijding door landbouwers

Door Sofie Joosen op 11 december 2019, over deze onderwerpen: Landbouw

In 2017 besliste de Raad van State dat de bestrijding van distels niet langer verplicht was. Toch zijn de Vlaamse landbouwers wél gedwongen distels op hun akkers te verdelgen, op risico van financiële sancties. Ook dit jaar werd op 28 graslandpercelen distelhaarden vastgesteld en de eigenaars beboet. Dat blijkt uit een antwoord van Vlaams minister van Landbouw Hilde Crevits op een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Sofie Joosen (N-VA).

Sofie Joosen: “Twee jaar geleden volgde de Raad van State Natuurpunt in haar oordeel dat de distelverdelingsplicht achterhaald was. Er werd gewezen op het ecologisch nut van de distel en de geringe hinder erdoor sinds de mechanisering van de landbouw.

Er is echter één grote anomalie: landbouwers blijven wél verplicht distels te verwijderen. Dat maakt deel uit van de voorwaarden voor hun Europese GLB-landbouwsteun. Dat leidt intussen tot absurde situaties: langs de kant van de weg laten gemeenten nu distels hun zaad verspreiden, terwijl de boer op de akker ernaast beboet wordt als het bij hem groeit.”

In haar antwoord bevestigt minister Crevits dat een oplossing nodig is, maar de sleutel hiervoor ligt bij een federale wetswijziging. Zij zal dit ter sprake brengen op het interfederaal landbouwoverleg.