Gemeentebestuur en Unizo zorgen samen voor kernversterkend beleid

Door Sofie Joosen op 3 december 2015, over deze onderwerpen: Duffel

Het gemeentebestuur van Duffel en de Duffelse afdeling van de Unie van Zelfstandige Ondernemers (Unizo) ondertekenden op 27 november een overeenkomst. Met deze overeenkomst engageert het gemeentebestuur zich om meer kernversterkend beleid te voeren. UNIZO Duffel adviseert de gemeente hierin en betrekt ook haar leden daarbij.

Door de ondertekening van zo’n overeenkomst engageren de gemeente en Unizo zich om te werken aan een kwalitatieve en aantrekkelijke kern. Schepen voor lokale economie Sofie Joosen: “In je kern vallen wonen, werken, winkelen en ontspanning samen. Om de gemeente levendig te houden moet je ook blijven investeren in die kern. Daarom engageert de gemeente zich om een kernversterkend beleid te voeren. De gemeente erkent daarbij de rol van de kleine en grote detailhandel als essentieel onderdeel van de leefbaarheid van de kern”.

De overeenkomst legt engagementen vast rond vier grote luiken: kernversterkend beleid, planningsbeleid, vergunningsbeleid en detailhandelbeleid. De gemeente wil zich inzetten om een kernversterkend beleid te voeren en streeft ernaar om dit vast te leggen in een beleidsvisie en/of strategisch-commercieel plan. De gemeente zal dit kernversterkend beleid toepassen indien er nieuwe gemeentelijke structuur- en/of uitvoeringsplannen worden opgemaakt. Bij aanvragen voor inplantingen van nieuwe grootschalige winkels buiten de handelskern zal de gemeente aandacht besteden aan de mogelijke impact van deze vestigingen op het centrum. Het gemeentebestuur zal er over waken dat deze vestigingen een versterking betekenen van de handelskern(en) in het centrum. Detailhandel in kernwinkelgebieden zal gestimuleerd en ondersteund worden door gerichte maatregelen.

Unizo zal op haar beurt haar leden sensibiliseren om nieuwe, complementaire vestigingen te laten inpassen in het kernversterkend beleid van de gemeente en de gemeente adviseren over de realisatie van aantrekkelijke en leefbare handel in de kernen.