Herdenking Wapenstilstand

Door Sofie Joosen op 11 november 2021, over deze onderwerpen: Duffel
Wapenstilstand

Onze gemeente herdenkt jaarlijks Wapenstilstand, het einde van de Eerste Wereldoorlog. Na een herdenking in beperkte kring vorig jaar kon Wapenstilstand dit jaar opnieuw plaatsvinden met de traditionele herdenking en bloemenhulde. Het herdenkingsmoment is een organisatie van het 11 novembercomité in samenwerking met het lokaal bestuur Duffel.

Ook ik was als burgemeester uiteraard aanwezig op deze herdenking en legde er onder meer bloemen neer aan het monument van de gesneuvelden. Hierbij enkele foto’s van de herdenking en de speech die ik gaf tijdens de plechtigheid.

Tijdens de Grote Oorlog was het land een slagveld van de hele wereld. Hier kruisten de paden van vijftig verschillende nationaliteiten, van vijf verschillende continenten, meer dan 1.500 dagen lang. Twintig miljoen mensen verloren het leven bij één van de meest zinloze conflicten op Europese bodem. De meesten onder hen gewone soldaten. Op Wapenstilstand staan we stil bij de opofferingen van soldaten en burgers. Ook Duffelaars stierven voor vrede en vrijheid.
Stilaan vallen echter onze laatste oud-strijders en getuigen vanop de eerste rij weg. We dreigen zo verhalen en herinneringen te verliezen. Het grootste onrecht dat we onze helden kunnen aandoen is vergeten. Vergeten wat de prijs is van onze vrede. Vergeten wie die prijs betaalde. En het vandaag allemaal vanzelfsprekend vinden. Dat mag niet gebeuren.
Ik ben dan ook blij dat we vandaag, zelfs in deze bijzondere coronatijden, opnieuw de moeite hebben genomen om hier aanwezig te zijn. Het is belangrijk om hier op 11 november te verzamelen en stil te staan bij zij die hun leven lieten voor onze vrijheid. Laat ons niet vergeten.