Tussenkomst inzake dierenwelzijn tijdens het begrotingsdebat

Door Sofie Joosen op 17 december 2014, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn, Leefmilieu

In haar tussenkomst tijdens het begrotingsdebat wees Sofie Joosen erop dat deze eerste Vlaamse beleidsnota en begroting dierenwelzijn een unieke kans is. De uitdagingen op vlak van dierenwelzijn zijn immers groot.

Met zijn beleidsnota kiest de minister voor een aanpak die steunt op drie pijlers. Het eerste punt is het beleid: de bestaande wetgeving verbeteren en op sommige punten uitbreiden. Het tweede is de controle: de wantoestanden moeten worden aangepakt. Het derde punt is sensibilisering.

Een actief beleid brengt de nodige uitgaven mee. Daarom zal de minister een dierenwelzijnsfonds oprichten, een vraag die al langer leeft. De oprichting ervan kunnen we dan ook alleen maar toejuichen. Belangrijk voor de N-VA-fractie is dat het gaat om reeds bestaande retributies en bijdragen. Er zullen geen nieuwe lasten voor de burger worden gecreëerd. Dit dierenwelzijnsfonds zal dienen voor de financiering van de drie pijlers: adviesraden, onderzoek en studies, een opleiding voor asielmedewerkers, de oprichting van een meldpunt voor dierenartsen, het ondersteunen van controles, sensibilisering en communicatie ten aanzien van niet enkel dierenhouders, maar ook kwekers en schepenen voor Dierenwelzijn in de lokale besturen.

De N-VA-fractie is dan ook zeer verheugd met de beleidsnota van minister Weyts. De minister grijpt de kansen die voor ons liggen. Hij zet Dierenwelzijn op de kaart als een volwaardige Vlaamse bevoegdheid in het Parlement. Hij zet Vlaanderen op de kaart als een regio die zorg draagt voor dieren.