Vervolgtraject nieuwe gymhal goedgekeurd.

Door Sofie Joosen op 13 december 2016, over deze onderwerpen: Duffel

Gisteren keurde de Duffelse gemeenteraad het vervolgtraject voor de nieuwe gymhal goed. Herlees de inleidende toelichting die Sofie gaf.

Beste collega’s, beste Duffelaars in het publiek,

Ik wil beginnen met twee clichés maar ze zijn vandaag wel van toepassing. Sport is gezond en Jong geleerd is oud gedaan. Daaruit volgt, en daarover zal iedereen het wel met mij eens zijn, dat het ontzettend belangrijk is dat we zoveel mogelijk jongeren aan het sporten krijgen en ze ook aan het sporten houden. Een gemeente kan daar een belangrijke rol in spelen. Een rol die de gemeente Duffel ook voor 100 % wil opnemen. Die rol bestaat er natuurlijk in om onze Duffelse sportclubs zo goed mogelijk te ondersteunen en dan denk ik in de eerste plaats aan infrastructuur natuurlijk.

Onze Duffelse jeugd kan kiezen uit een enorm uitgebreid sportaanbod, waar ik als schepen van Sport alleen maar dankbaar voor kan zijn. Dankbaarheid die uitgaat naar onze Duffelse sportclubs die voor dat aanbod zorgen. Zij verrichten stuk voor stuk schitterend werk en zijn onze ondersteuning meer dan waard. Trouwens die ondersteuning vanuit de gemeente is niet min, Duffel doet, terecht, veel om onze jeugd in de beste omstandigheden te laten sporten. Zo spelen onze beide voetbalclubs op gemeentelijke terreinen en ook de atletiekclub kan terecht op het sportcentrum. Sinds eind 2013 beschikken we bovendien over een nieuwe  polyvalente sporthal waarin onze basketters, handballers, volleyballers, dansers, judoka’s en badmintonners terecht kunnen. Daarnaast stellen onze gemeentelijke scholen nog steeds hun turnzalen ter beschikking. En met dit agendapunt, de bouw van een nieuwe gymhal, kunnen we ook de jeugd van onze oudste sportvereniging, onze gymnastiekclub die al meer dan 110 jaar bestaat en maar liefst 511 actieve leden kent, de langverwachte aangepaste accommodatie bieden.

Kort toch nog even waarom een aparte gymhal nodig is. OGK is met 511 aangesloten leden de grootste (sport)vereniging van Duffel. Die kinderen beoefenen hun sport nu in de turnzalen van de gemeentelijke scholen. Het is duidelijk dat die infrastructuur niet  gepast is voor de club. Niet alleen omwille van het te weinig aantal beschikbare uren maar vooral omdat de turnzalen natuurlijk in de eerste plaats zijn ontworpen voor de lessen LO in de lagere school. De plafonds zijn te laag voor de disciplines die OGK aan onze Duffelse jeugd aanbiedt : trampoline, rekstok, ringen, … Er zijn natuurlijk ook geen valkuilen voorzien en de turnzalen zijn veel te klein voor het opstellen van de tumbling-baan of voor het kunnen uitvoeren van de vloeroefening. De turnopstellingen die wel kunnen moeten elke training worden opgebouwd en afgebroken en opgeborgen in ruimtes die daarvoor ongeschikt zijn. Ook moet OGK alle materiaal in 2 of 3 – voud aankopen om elke locatie te kunnen gebruiken.

De urgente vraag naar een gymhal is niet nieuw maar al meer dan 10 jaar oud. Het verheugt me dan ook dat we dit nu eindelijke kunnen realiseren. Het feit dat we dit nu kunnen doen, en ik wil dat toch wel even benadrukken, is omdat OGK zelf het voorstel heeft gedaan om maar liefst 250.000 euro zelf in te brengen. We hebben daarop alle mogelijkheden grondig onderzocht. We hebben daarvoor een uitgebreide studie laten maken door IGEMO in samenspraak met het college, onze administratie en OGK zelf die allen vertegenwoordigd werden in een stuurgroep. We zijn dus absoluut niet over één nacht ijs gegaan. Er is jullie al toegelicht dat de gymhal in de AGB structuur zal worden ingepast en dat de gemeente, via het AGB, 650.000 euro ter beschikking stelt. Ook de locatie waarop de gymhal zal worden gebouwd w. ingebracht in het AGB. Samen met de 250.000 euro van OGK bedraagt het totale budget dus 900.000 euro.

De locatie die weerhouden is, zijn zoals jullie weten de gronden in eigendom van de gemeente naast het TC. Ik weet dat al veel digitale inkt is gevloeid over deze locatie. Ik wil daar dus wel wat nader op ingaan. Stedenbouwkundig kunnen we natuurlijk niet alles zomaar bouwen. Gelukkig maar. Ook een gymhal niet. Op de keper beschouwd zijn er niet veel locaties waar we de gymhal mogen zetten. Ik wel ook nog meegeven dat vanuit het financiële oogpunt het ook nodig was dat de locatie al eigendom was van de gemeente. Uiteindelijk bleven er twee geschikte locaties over : de gekozen locatie of de gymhal bouwen op het gemeentelijk sportcentrum. Alle andere locaties waren ofwel stedenbouwkundig niet geschikt, ofwel niet in eigendom van de gemeente. In de stuurgroep zijn de pro’s en contra’s van deze beide locaties op een spreekwoordelijke weegschaal gewogen en is er gekozen voor de Norbertijnerlei. Belangrijkste argumtenen waren dat, in de huidige eigendomsposities, op het sportcentrum jeugdvelden van FC Duffel zouden moeten worden opgeofferd. De druk daar op de terreinen is nu al ontzettend groot, dus die keuze zou de jeugdwerking van FC hypothekeren. Geen optie vind ik. Bovendien zou de aanleg van de nutsvoorzieningen naar de nieuwe gymhal daar het prijskaartje drastisch opdrijven. Toch ook geen onbelangrijk detail.

Ik wil ook nog benadrukken dat we nu, in het vervolgtraject, verder gaan onderzoeken of ook andere gebruikers de gymhal kunnen gebruiken. Ik denk dan in de eerste plaats aan de nabijgelegen scholen die voor hun lesuren toestel-turnen in de gymhal terecht zouden kunnen. Maar ook andere verenigingen kunnen interesse tonen voor het gebruik : turnen is, al is het op bescheiden niveau, goed voor iedereen. Ook met gymnastiekclubs uit de omgeving, die net zoals OGK nu geconfronteerd worden met infrastructuurproblemen, kunnen we misschien uit de nood helpen. Alles natuurlijk in overleg met OGK. Die afspraken zullen gefinaliseerd worden in een overeenkomst.

Ik zou willen afsluiten met de vraag aan jullie allen om dit project unaniem mee goed te keuren. Net zoals bij VV Duffel. Dat geeft een sterk signaal naar onze sportclubs. Het signaal dat deze gemeenteraad hun schitterende werk apprecieert en valoriseert, dat deze gemeenteraad graag investeert in een gezonde sportbeoefening voor onze kinderen. Want dat is een investering die rendeert.