Zomerstage Boerenbond

Door Sofie Joosen op 8 september 2021, over deze onderwerpen: Landbouw

Op uitnodiging van de Boerenbond trok ik met collega Freya Perdaens op zomerstage naar het zonovergoten Geel. Met deze stage bekijken we hoe het boerenleven zich in de praktijk afspeelt. Naast de vele leerrijke aspecten van zo’n bezoek krijgen de boeren zo ook de kans om persoonlijk hun bedenkingen en opmerkingen rechtstreeks aan parlementsleden te formuleren.

Wanneer mijn medewerker Kristoff en ik op het veeteeltbedrijf aankomen, worden we warm onthaald door de eigenaars Ingrid en Rob. Op de achtergrond het geloei van koeien en de koddige kopjes van 2 alpacas. Na een kennismakend gesprek over letterlijk ‘koetjes en kalfjes’ gaan we de boer op. Nee, niet met de tractor maar met z’n allen de fiets op. Ook een delegatie van de boerenbond maakt deel uit van het kleine peloton. Al fietsend verkennen we de regio en krijgen we een goed zicht op de specifieke werkomstandigheden. We houden ook halt bij enkele cruciale punten om zo de situatie van dit landbouwgebied beter te kunnen begrijpen. Onder andere een waterpomp aan een nabijgelegen natuurgebied en de verbreding van de Nete komen ter sprake.

De landbouwers uit de regio zijn er zich wel degelijk van bewust dat natuur en landbouw hand in hand kunnen gaan en zijn zeker bereid om constructief mee te denken. De continue onzekerheid zorgt echter voor heel wat stress. Uit een recente studie van het Instituut voor Landbouw, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO) blijkt dat bijna twee derde van de landbouwers zich zorgen maakt over hun toekomst. De landbouwers zijn de afgelopen jaren ook meer en meer geconfronteerd met regels en kwaliteitseisen inzake dierenwelzijn en duurzaamheid. De administratieve taken zijn er niet minder op geworden en ‘time is money’ is echt wel van toepassing in de land- en tuinbouwsector.

Landbouwbedrijven, dikwijls familiebedrijven, zijn eigen aan de Vlaamse cultuur en moeten wat N-VA betreft een cruciale en strategisch belangrijke invulling van de schaarse open ruimte in Vlaanderen blijven krijgen. Het is daarbij belangrijk dat wij als overheid een begeleidende rol opnemen om samen op zoek te gaan naar het ideale verdienmodel voor de boer(in) en zijn/haar familie. Ingrid en Rob hebben alvast de koe bij de horens gevat en hebben naast hun 300 koeien ook nog een ruim aanbod aan teambuildingsactiviteiten. Ze ontvangen groepen van 10 tot 100 personen, weer of geen weer. Deze Farm Fun-formule slaat aan en zorgt ervoor dat iedereen op de boerderij zijn talenten kan ontwikkelen.

Ik wil Ingrid en Rob en de aanwezigen van de Boerenbond uitdrukkelijk bedanken voor de uitnodiging en de interessante, oprechte en leuke kijk achter de schermen.